Kukaan ei tiedä mihin pystyy ennen kuin on yrittänyt. - Publilius Syrus -

alkuun
yhteystiedotpainotukset
vanhat lelut
leikki
ekologisuus

OPETUKSEN PAINOTUKSIA

Suotuisa oppiminen vaatii hyväksyvän ilmapiirin.
Kyläkoulu on luonnostaan oiva ympäristö rakentaa lasten vuorovaikutussuhteita eri-ikäisten kanssa. Yhdessä tekemällä jokainen saa vuorollaan olla joukon nuorin, keskimmäinen ja vanhin.


Ryhmäytymistä harjoittelemme mm. työskentelemällä pareittain, isommissa ryhmissä tai naapurikylän koulun oppilaiden kanssa. Lapset joutuvat yhdessä pohtimaan ja työskentelemään odotettuun lopputulokseen päästäkseen. Olennaista on, että lapset huomaavat, että jokaisella on tärkeä osuus onnistuneesta lopputuloksesta.

Ryhmäytymistä tulee harjoiteltua päivittäin, koska koulumme on yksiopettajainen ja oppilaiden tulee oppiaineesta riippuen pystyä ohjaamaan ja tukemaan toinen toistaan. Yhtenä opetusmenetelmänä meillä onki yhteistoiminnallisen oppiminen. Siinä opetusryhmä on jaettu kolmeen kotiryhmään (A, B, C), joista muodostuu kolmen oppilaan asiantuntijaryhmät (ABC, ABC, ABC). Menetelmä muistuttaa ryhmätyötä, mutta erona on se, että jokaisen tulee osallistua yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Asiantuntijaryhmät saavat opetettavaan asiaan liittyvän tehtävän. Kun kaikki ryhmät ovat suorittaneet tehtävänsä, he menevät kotiryhmiinsä kertomaan ja opettamaan muita. Aikuinen on tässä purkuvaiheessa mukana.

Perusopetus

Opetustamme ohjaa uusi opetussuunnitelma sekä kesken lukuvuotta oppilaiden siirtyminen naapurikylän Narvan kouluun. Käytännössä tämä merkitsee, että käytämme samoja oppikirjoja, etenemme samaa vauhtia ja keskiviikkoisin käymme koulua Narvassa.

Opiskelutaidot
Itsenäisen työskentelyn ohelle opetuskeskustelut kuuluvat tärkeänä osana opiskeluamme.

Oppilaan itsearviointi

Oppilaat arvioivat kuukausittain omaa työskentelyään. Arviointiin liittyvän materiaalin oppilas kerää kansioonsa, jota käytetään mm. arviointikeskustelujen pohjana.

oppia koulun ulkopuolella
koulu luonnon keskellä
tulevaisuus


vesilahden kunta

Copyright AHTIALAN KOULU 2004 - Päivitysaika 21.12.2005 9:56